söndag 11 augusti 2019

Trinelån #15



I december 2018 började jag investera i Trine. Från början var ambitionen att sätta en liten summa i varje nytt lån som dök upp på Trine men efterhand har jag landat i 50-100 euro i ett lån per månad. Totalt har jag hittills investerat 1500 euro utspritt över 15 lån och 9 olika företag

I tidigare inlägg har jag skrivit mer om investeringar i Trine och vilka risker som finns.

Den senaste investeringen blev 100 euro till Daystar Power i Nigeria. Räntan är 7% över 3 år. Den här gången hade det hunnit komma in 18 euro på kontot sedan förra investeringen vilket då används som del i betalningen till det nya lånet.


Det kommer numera in lite slantar varje månad som man då antingen kan ta ut eller återinvestera i nya lån, jag gör det senare.


I September ser det lite tunt ut men sen ser det ut att vara minst 25 euro månad varje månad just nu. April ser riktigt bra ut 😃.

I skrivande stund finns det fyra olika lån att investera i hos Trine. Räntan återspeglar vanligen risken i lånet och varierar i detta fall mellan 5% och 8%. Jag valde det med näst lägst ränta, dels pga lite lägre risk och också för att diversifiera mellan olika företag.

Det kan vara värt att nämna att vid större investeringar kan man lägga på några procent. Gränserna är 1000 euro och 50 000 euro. T ex ger ett lån på 1000 euro till Daystar Power 9% ränta och hela 11% vid 50 000 euro.

Jag har valt att i början sätta mindre belopp i flera olika lån för att sprida ut riskerna. Om några år när jag har lånat ut till ännu fler olika företag kan det kanske bli aktuellt att sätta 1000 euro i ett enskilt lån för att få lite bättre avkastning.

Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar