fredag 23 augusti 2019

Mer guld i Golden Butterfly



Portföljen Golden Butterfly är en vidarutveckling av Permanent Portfolio som är en portfölj designad för att klara sig i alla ekonomiska klimat.

Permanent Portfolio
Teorin är egentligen ganska enkel, man har identifierat fyra olika ekonomiska klimat och sedan valt tillgångsslag efter det. Klimaten och tillgångsslagen är:

Högkonjunktur: Aktier
Recession/lågkonjunktur: Korta räntor eller kontanter
Inflation: Guld
Deflation: Långa räntor

Man placerar helt enkelt 25% av portföljen i vardera tillgångsslag och kommer på så sätt klara sig hyfsat i alla väder. Med bara 25% aktier blir det förstås ingen fantastisk avkastning men man kommer å andra sidan inte få särskilt många år med negativ avkastning heller. Drygt 4% per år i snitt är ett rimligt antagande.

Golden Butterfly
Teorin bakom Golden Butterfly bygger som sagt vidare på ovanstående och har förändrat den på ett lika enkelt som genialt sätt. Varför ha 25% fördelat i varje kategori om något av klimaten är mer vanligt förekommande än de andra?

Det klimatet är högkonjunktur och man har därför gjort följande förändringar:

40% Aktier
20% Korta räntor
20% Guld
20% Långa räntor

Risken blir lite högre men är fortfarande låg med bara 40% aktier. Jag räknar med drygt 5% i genomsnittlig årsavkastning över långa tidsperioder.

Förändringar i portföljen
I min Golden Butterfly-portfölj började jag med den klassiska fördelningen men har nu viktat upp guldet enligt följande:

40% Aktier
15% Korta räntor
30% Guld
15% Långa räntor

Jag behåller 40% aktier men har tagit 5% vardera från räntorna för att komma upp i totalt 30% guld. Helt enkelt eftersom jag tror guld kommer ge mer än räntor kommande år.

Jag tror den klassiska fördelningen är en bra utgångspunkt för en defensiv portfölj men om man vill kan man skruva lite på den. Jag har t ex sett varianter med 1/3 i vardera aktier, räntor och guld. Det är inte heller så dumt.

Även om jag fyller på kontinuerligt i portföljen är det en liten del av mitt totala sparande och utgör för närvarande cirka 3%. Men mer ska det bli 😃.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar