fredag 8 mars 2019

Utdelande ETF på Avanza #2



Jag har tidigare skrivit om ETF:er på Avanza som betalar kontant utdelning, DBX EUR DIV som innehåller 50 bolag i Europa och DBX GLBL DIV 100 som innehåller 100 bolag globalt.

DBX EUR DIV bestämde jag mig för att  investera i direkt men blev mer tveksam till DBX GLBL DIV 100 eftersom den använder syntetisk replikering. Nu har jag tagit mig en funderare och kommit fram till att det inte är en någon deal breaker (även om fysisk replikering hade varit att föredra).

Det är 100 innehav i fonden och de 10 största är följande:

Jag får erkänna att jag inte har särskilt bra koll på de största innehaven men det behövs ju inte heller när man investerar i en bred fond. Den fokuserar på 100 bolag globalt med hög utdelning och det räcker egentligen som information. Fördelningen mellan USA/Europa/Asien (se första bilden ovan) ger en väldigt bra riskspridning och sänker risken ytterligare i min portfölj.

Som kuriosa kan nämnas att svenska SEB utgör 0,96% av fonden.

Exempel på några fler välkända(?) bolag i indexet:

ASTRAZENECA
FORTUM OYJ
VERIZON COMMUNICATIONS INC
FORD MOTOR CO
AT&T INC
PFIZER INC
CONSOLIDATED EDISON INC
THE BANK OF NOVA SCOTIA
SEAGATE
INTEL CORP
HP INC

Överlappet mellan DBX GLBL DIV 100 och DBX EUR DIV är mycket litet så ser inga problem med att äga båda fonderna. Vilket jag nu gör.


1 kommentar:

  1. Är numera ägare till DBX Global, vilken månad delar dom ut pengar?

    SvaraRadera