lördag 9 mars 2019

10 000 investerat i Trine



Trine finansierar lån till företag som säljer solpaneler i utvecklingsländer. Risken är att betrakta som ganska hög och nyligen hände det för första gången att ett företag inte kunde betala tillbaka lånet. Läs mer om det i detta inlägg. Väljer man att investera i Trine är det därför viktigt att sprida risken med många små lån till olika företag.

Jag försöker sedan december 2018 sätta en mindre summa i varje nytt lån som Trine erbjuder, i de första lånen satte jag 2-300 euro men sänkte snart till 100.

Med dagens investering i SolarHome i Myanmar och Kazang i Zambia är jag uppe i 1000 euro, utspritt över åtta lån och sex olika företag.



10 000 på tre månader är betydligt mer än jag hade tänkt mig från början så har nu sänkt till 50 euro per lån. Fortsätter lånen komma in samma takt innebär det 24 lån till under året så jag kanske får sänka ytterligare en gång😉. Det här är ju pengar som inte tas från mitt "vanliga" sparande. En variant kan vara att bara investera i företag som jag inte investerat i förut, för att sprida riskerna.

I lånet till Kazang i Zambia kan man välja att investera till 5% avkastning och då vara garanterad 60% av beloppet av SIDA eller till 6,5% utan garantier. Jag valde den lägre avkastningen vilket också ser ut att vara betydligt populärare än det andra lånet just nu och bör bli fulltecknat inom några dagar. Med en investering på 50 euro spelar det väl inte så stor roll vilket man väljer men det kan vara en bra princip att alltid välja lånet som backas av SIDA om det erbjuds ett sånt.

Efter 1000 euro investerat ser utbetalningsplanen ut så här:

Om jag räknar rätt blir det cirka 1100 euro som ska betalas ut under 3 år. Kan låta lite med en avkastning på bara 10% på tre år men det beror på hur man räknar.

Eftersom de flesta lånen är amorterande så får man ju bara ränta på den kvarstående delen. Det innebär också att efter 1,5 år har jag fått tillbaka cirka 550 euro som kan återinvesteras i nya lån som betalar ut ränta som kan återinvesteras i nya lån osv...

För den som är mer intresserad av effekterna på klimatet än avkastningen är kanske följande bild mer intressant:



Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar