söndag 17 februari 2019

Utdelning (nästan) varje månad från Trine


Har investerat i mitt femte Trine-lån, denna gång till Greenlight Planet som verkar i Indien, Kenya, Uganda, Nigeria, Tanzania och Myanmar. Räntan är 3,75% (5,75% på belopp över 1000 euro), lite lägre än vanligt men räntan ska ju också återspegla risken. Greenlight Planet har "A"-rating enligt Trine.

Trine finansierar lån till företag som säljer solpaneler i utvecklingsländer. Risken är att betrakta som ganska hög och nyligen hände det för första gången att ett företag inte kunde betala tillbaka lånet. Läs mer om det i detta inlägg. Väljer man att investera i Trine är det därför viktigt att sprida risken med många små lån till olika företag.

Jag försöker sedan december 2018 sätta en mindre summa i varje nytt lån, i de första lånen satte jag lite mer men har nu landat i 100 euro i varje nytt lån. Totalt är det hittills 800 euro utspritt över fem lån.

Från och med april ska det om allt går som det ska börja komma in ränta och återbetalning på kontot, utbetalningsplanen ser just nu ut så här:

Mot slutet av året bör det har kommit in cirka 100 euro som då kan återinvesteras i ett nytt lån 😃.

Man kan också se Trine som ren välgörenhet istället för investering (jag ser det som ett mellanting av de båda) och då är kanske följande bild mer intressant:

Mina 800 euro ska enligt Trine ha minskat CO2 med 12 ton. Det är mer betydligt mer än de utsläpp en medelsvensk orsakar på ett år.

Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar