måndag 18 februari 2019

Bästa hedgefonden del 1



Finns det något mer kontroversiellt inom investering än hedgefonder? Det skulle väl vara guld då. Jag har båda två i portföljen 😃.

Anledningen till hedgefondernas oförtjänt(?) dåliga rykte är bland annat att man ofta klumpar ihop alla hedgefonder och avfärdar dem som dåliga. Dels har vi hedgefonderna med hög risk, hög utlovad avkastning och hög avgift. Vad de utlovar är att slå index med flera procent varje år vilket är dömt att misslyckas. Undantag finns dock.

Sen har vi hedgefonder med lägre risk som utlovar en avkastning på 3-5%/år oavsett hur index går. Det är dessa jag tänkte titta närmare på.

Ungefär 5% av portföljen utgörs av hedgefonder med låg risk, de jag har valt är Pacific Multi Asset och Atlant Multi-Strategy. Syftet är precis som med räntefonder och guld att sänka risken i portföljen, eller en försäkring om man så vill. Rasar börsen 50% är det ganska skönt att ha några procent av portföljen som inte påverkas, eller t om går upp några procent.

Med "bästa hedgefonden" menar jag alltså en hedgefond som uppfyller följande kriterier:

* Låg avgift
* Låg risk
* Går att handla ofta och till små belopp
* Jämn historisk utveckling, 3-5% per år

Hedgefonder har ofta höga avgifter. Jag har satt gränsen till 2% vilket är ganska lågt för att vara en hedgefond. Vissa hedgefonder handlas av någon anledning månadsvis eller kräver insättningar på minst 10 000 eller t om 100 000, de går också bort. Med låg risk avses max 4 på den sjugradiga skalan.

Med de tre första kriterierna får jag ut följande lista från Avanza:

Atlant Stability
PriorNilsson Yield
Aktie-Ansvar Multistrategi
Atlant Multi-Strategy
Atlant Opportunity
BSF Fixed Income Strategies A2 EUR
Catella Hedgefond A
Invesco Global Targeted Ret A EUR Acc
Länsförsäkringar Multistrategi
SEB Alternative Fixed Income C SEK - Lux
SEB Multi Asset Defensive SEK Lux ACK
Jupiter Global Absolute Rt L SEK HSC Acc
Pacific Multi Asset A
Schroder ISF Strategic Bd A Acc SEK
Schroder ISF Strategic Bd A Acc USD

Den sista punkten om en jämn historik avkastning tänkte jag titta på i ett kommande inlägg, resultatet av det får också avgöra om jag har valt rätt hedgefonder eller om jag ska göra några justeringar där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar