tisdag 12 februari 2019

Rapport från Sdiptech

Omsättning 2014 - 2018. Bild från sdiptech.


Idag rapporterar Sdiptech för Q4. Vad som framförallt sticker ut är den ökade omsättningen och rörelseresultatet. Omsättningen ökade med hela 43% under 2018 till 1 496 miljoner. Rörelseresultatet uppgick under 2018 till 177 miljoner, en ökning med 45 procent.

VD Jakob Holm tror enligt VD-ordet i rapporten på en fortsatt stark vinsttillväxt under 2019.

Kursen för stamaktien sjönk -1,83% idag trots bra rapport. Priset på preferensaktien förblev oförändrat.

Jag har cirka 1% av portföljen i preferensaktien som i skrivande stund handlas till 109,50 och ger en utdelning om 8 kronor dvs cirka 7,3%.

Sdiptech är ett betydligt mindre bolag än vad jag normalt köper, jag brukar hålla mig till Large Cap eller motsvarande. Stamaktien ger ingen utdelning vilket är en deal breaker för mig. Handlas dessutom på First North vilket innebär ganska låg omsättning i aktien. Det senare gäller förvisso även för preffen.

Jag har valt Sdiptech pref för att diversifiera lite bland preferensaktierna, det är svårt att hitta vettiga preffar som inte är utgivna av fastighetsbolag. Efter dagens rapport skulle jag gärna öka innehavet några %, dessvärre är inlösenkursen satt till 105 kronor vilket innebär att man helst vill betala mindre än så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar