fredag 15 februari 2019

Lysa börjar med utdelning/utbetalning



Lysa meddelar idag på twitter att de har infört möjligheten till "utbetalningsplan", se exempel ovan. Jag hittar ingen mer information om det hos Lysa än så länge, men det kommer väl.

Lysa är en så kallad fondrobot där du väljer fördelning mellan aktier och räntor/obligationer och sedan sköter "roboten" allt ditt sparande. Dina pengar placeras i breda indexfonder och ränteinstrument i ett ISK och ombalanseras då och till vald fördelning. Avgifterna är mycket låga, fondavgifter och Lysas avgifter blir totalt max cirka 0,4%.

Exempel på en investering på 10 000 kronor i Lysa med fördelningen 80% aktier och 20% räntor:


Man kan förvisso göra ett snarlikt upplägg själv lite billigare, t ex en portfölj med enbart Avanza Global (0,10% avgift) och Spiltan Räntefond Sverige (0,23% avgift). Dock innehåller Avanza Global "bara" cirka 1500 bolag och Lysas fonder cirka 6000. Lysas räntefonder är också mer diversifierade.

Jag har tidigare tittat på Lysa men är inte kund där (än). Dagens besked att man kan få utdelning, jag menar utbetalning, gör det ännu mer intressant. Det här är ju egentligen ingen skillnad mot att själv sälja av fondandelar då och då men det är snyggt att Lysa inför möjligheten att göra det automatiserat.

Anledningen till att jag gärna vill ha utdelning/utbetalning från en fond är att jag själv kan välja vad jag vill göra med utdelningen istället för att det som brukligt är återinvesteras i fonden. Jag har många olika innehav och kan då välja om jag vill investera utdelningen i något av dem eller om det ska gå tillbaka in i Lysa-fonden.

För de som lever på avkastningen av sin portfölj är detta förstås också suveränt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar