lördag 26 januari 2019

Hundarna på OMXS30


För att följa upp inlägget om Dogs of the Dow tänkte jag titta på vilka bolag det motsvaras av på OMXS30, dvs vilka bolag som har högst förväntad direktavkastning i år.

Det är följande bolag (direktavkastning inom parentes):

1. Nordea (8,4%)
2. Handelsbanken (7,5%)
3. H&M (7,3%)
4. SEB (6,3%)
5. Swedbank (6,2%)
6. Skanska (5,2%)
7. Swedish Match (4,2%)
8. Electrolux (4%)
9. ABB (3,9%)
10. SKF (3,8%)

Alla fyra storbankerna och sen mestadels cykliska bolag, som förväntat eftersom det är så OMXS30 ser ut. Med denna strategi skulle man alltså få 40% av portföljen viktad mot bank vilket inte är att rekommendera. Det är kanske också en anledning till att denna strategi inte riktigt slagit igenom :). På den amerikanska börsen brukar "hundarna" resultera i en bättre spridning mellan olika branscher.

Även om ett enskilt år inte säger så mycket så var förra året inte något bra år för hundportföljen, siffror inklusive utdelning:

1. Nordea -16,5%
2. Handelsbanken -4,9%
3. H&M -18,2%
4. SEB -3,7%
5. Swedbank +6,2%
6. Skanska -11,8%
7. Swedish Match +12,2%
8. Electrolux -25,2%
9. ABB -18,6%
10. SKF -23,9%

Totalt  -10,4% att jämföras med OMXS30 som slutade på cirka -7%.

Listan fungerar nog bäst som inspiration, själv äger jag Nordea, Swedbank och Skanska. Övriga på listan är jag inte intresserad av.

2 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på varför du inte är intresserad av SEB? I inlägget Aktiespararna direktavkastning skriver du att du kan tänka dig nästan alla förutom några i den listan. SEB A är inte en av dem så därför blev jag nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      SEB är helt ok men jag har tycker Swedbank är den bästa banken just nu och att Nordea har störst potential (och direktavkastning). Det räcker med två banker för mig så övriga går bort :)

      Radera