söndag 27 januari 2019

Får utdelning varje månad


Att få utdelning varje månad har inte varit ett självändamål när jag har satt ihop min portfölj eftersom jag inte är beroende av utdelningar för min försörjning. Men ett stabilt flöde av utdelningar är förstås alltid trevligt 😃.

Jag har gjort en genomgång av min portfölj och jag får utdelning fler gånger och oftare än jag hade trott, resultatet blev följande:

Januari: Hemfosa pref, Klövern pref, Procter & Gamble (3)
Februari: Akelius Pref, AT&T (2)
Mars: Axfood, Castellum, Coca Cola, Consolidated Edison, JNJ, Nordea, Novo Nordisk, Pepsi, Sdiptech Pref, Swedbank (10)
April: Fortum,Gjensidige, Industrivärden, Hemfosa pref, Klövern pref, Procter & Gamble, Skanska (7) Maj: Akelius Pref, AT&T, Duni, Investor, Latour, Sampo (6)
Juni: Coca Cola, Consolidated Edison, JNJ, Pepsi, Sdiptech Pref, XACT högutdelande (6)
Juli: Hemfosa pref, Klövern pref, Procter & Gamble (3)
Augusti: Akelius Pref, AT&T, Novo Nordisk (3)
September: Castellum, Coca cola, Consolidated Edison, JNJ, Pepsi, Sdiptech Pref (6)
Oktober: Hemfosa pref, Klövern pref, Procter & Gamble (3)
November: Akelius Pref, AT&T, Coca Cola, Investor (4)
December: Consolidated Edison, JNJ, Pepsi, Sdiptech Pref (4)

Om jag har räknat rätt så blir det totalt 57 utdelningar under året fördelat på 24 innehav. Som väntat blir det flest utdelningar under våren eftersom svenska bolag enligt tradition delar ut då. På senare år har det dock börjat förändras och många (t ex Investor och Castellum) delar nu ut 2 gånger per år.

Tack vare en del amerikanska innehav och svenska preferensaktier som båda delar ut en gång per kvartal blir det ändå en ganska bra spridning.

På grund av kvartalsutdelning behöver man logiskt nog bara 3 innehav för att få utdelning varje månad, t ex Procter & Gamble, AT&T och JNJ eller Klövern Pref, Akelius Pref och Sdiptech Pref.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar