lördag 2 juli 2022

Nu har jag bara två portföljer igen


För 6-7 veckor sedan började jag flytta över det jag hade på Lysa till portföljerna på Avanza istället, framförallt pga. utvecklingen för Lysas räntedel. Avkastningen för Lysa Räntor är i skrivande stund -7,38% för i år så det känns inte så meningsfullt att ha det i sitt sparande. Och vill man inte ha räntor duger en eller ett par indexfonder lika bra som Lysa enligt mig.

Efter det var klart hade jag också kvar en liten (cirka 5% av totalt sparande) portfölj på Fondo också som enbart innehöll PLUS Allabolag Sverige Index och AuAg Precious Green vilka jag nu också har sålt.

PLUS-fonden byttes mot AMF Aktiefond Småbolag och AuAg Precious Green mot exponering i guld genom Xetra-Gold (4GLD). Jag gillar ju egentligen Precious Green och Eric Strand som förvaltar den så det satt långt inne men jag försöker att inte ta några bets på specifika branscher just nu utan investerar mer brett i indexliknande portföljer.

Utdelningsfonden är något mindre än Multi Asset-portföljen och består i dagsläget av 178 aktier och 3 ETF:er, mestadels bolag med hög och/eller stigande utdelning. Utvecklingen har hittills i år varit betydligt bättre än index, -4,00%. Om några år när trenden har vänt blir förhållandet sannolikt det motsatta, dvs breda index går +20-30% och utdelningsfonden kanske +5-10%. 

Men det är ok, den negativa känslan att ligga -30% är mycket starkare än den positiva när man ligger +30%, åtminstone för mig. Och som alla vet är ju känslor något mycket viktigt att ta hänsyn till när man investerar 😉.

Multi Asset-portföljen har gått något sämre än utdelningsfonden i år (-6,92%) vilket inte var tanken riktigt då den bara innehåller cirka 70% aktier. Fördelningen ser numera ut så här:

58% Storebrand Global All Countries 
10% AMF Aktiefond Småbolag

15% Xetra-Gold (4GLD)
10% Lyxor EX-Energy (LCTR)
6% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
1% BITCOIN XBT

Den största delen ligger i den mycket breda globalfonden Storebrand Global All Countries (tidigare SPP Aktiefond Global) som till skillnad från många andra globalfonder även inkluderar lite tillväxtmarknader.

För att få både lite exponering mot Sverige och småbolag har jag valt AMF Aktiefond Småbolag. Den har haft det tufft i år (-37%) och kommer sannolikt ha det ett tag till.

För övriga tillgångsslag är för närvarande 15% placerat i guld, 10% i blandade råvaror, 6% i silver och 1% i bitcoin. 

Om småbolag har haft det svårt i år är det inget mot hur det gått för kryptovalutor, bitcoin är t ex -60% i år och ligger för närvarande runt 19 000 USD, en nivå många kanske inte trodde vi skulle se igen.

Jag hade tidigare Ethereum också men för att förenkla lite har jag sålt det och köpt mer bitcoin istället. Det "digitala guldet" bitcoin har visat sig inte fungera alls som just sådant i kristider utan följer mer den allmänna börsutvecklingen, med hävstång både upp och ner så jag får väl erkänna att jag är lite mer tveksam till det som investering just nu.

Historiskt har det i alla fall visat sig lönsamt att köpa bitcoin när det har kraschat (som nu) och försöka sälja av lite på topparna (jag sålde ganska mycket när kursen var 50-60 000) så för närvarande försöker jag hålla 1% bitcoin i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar