lördag 8 maj 2021

Flyttat tjänstepensionen till AMF

Som jag skrivit tidigare så har jag nyligen flyttat tjänstepensionen från Kåpan till AMF. Eller om man ska vara noga så har jag egentligen inte flyttat pengarna utan valt att nya inbetalningar ska placeras i AMF istället. 

Det verkade betydligt enklare än att flytta pengarna och eftersom det i mitt fall ändå bara är inbetalningar från och med 2016 som kan flyttas lät jag det ligga kvar. 

Försäkringen hos Kåpan är en traditionell försäkring vilket innebär lite lägre avkastning men också en viss garanterad nivå. På äldre försäkringar kan det innebära att man är garanterad 4-5% per år eller kanske ännu mer medans det i mitt fall ligger runt 0%. Bra när pensionen börjar närma sig men tveksamt för den som har många år kvar.

Själva bytet till AMF gick väldigt smidigt (logga in med bankid - välj AMF - klart) och nu har 2,5% av aprillönen kommit in på kontot.

Gör man inget val placeras pengarna i AMF Generationsportfölj vilket faktiskt inte ser så tokigt ut. Fram till 55 års ålder placeras i så fall 75% i AMF Aktiefond Global och 25% i AMF Aktiefond Sverige, dvs 100% aktier. Efter 55 minskas aktieexponeringen med cirka 3,5% per år och placeras i AMF Räntefond Mix.



En väldigt enkel modell och fördelningen mellan räntor och aktier är i princip densamma som AP7 Såfa har. Kan vara något att ta med sig till sitt privata pensionssparande när pensionen börjar närma sig.

Standardfonderna man får ser alltså helt ok ut men jag vill ha lite mer tillväxtmarknader och småbolag så har nu valt fonder enligt följande:

70% AMF Aktiefond Global

10% AMF Aktiefond Sverige

10% AMF Aktiefond Småbolag

10% AMF Aktiefond Tillväxtmarknader

På gott och ont (mest gott) har man väldigt få fonder att välja på hos AMF:



(Fonden Pictet Russia har dessutom nyligen utgått, kanske ingen större förlust)

Förhoppningen är därför att jag inte ska behöva göra några justeringar i portföljen på väldigt många år, egentligen inte förrän det börjar bli dags att dra ner på risken genom att lägga till räntefonder eller byta till AMF Generationsportfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar