lördag 6 juni 2020

Ombalansering Golden Butterfly



Det har blivit dags för årets första ombalansering och översyn av alla portföljer. Det här är något jag tänkt göra i juni och december i år, på lite längre sikt kanske det räcker med en gång per år.

I fondportföljerna har jag en fast fördelning mellan olika fonder och vid en ombalansering säljer man helt enkelt av lite av det som gått bra och köper lite av det som gått mindre bra för att på så sätt komma tillbaka till ursprungsfördelningen. Man kan se det som att man får lite hjälp med det som låter så enkelt men är så svårt - sälja dyrt och köpa billigt.

Först ut är min variant av Golden Butterfly där jag valt att flytta 10 procentenheter från räntor till guld och kör fördelningen 40% aktier, 30% guld och 30% räntor. Jag tror fortfarande mer på guld än på räntor så fördelningen får vara kvar året ut. 

Målfördelning
30% WisdomTree Physical Gold (VZLD)
20% Nordnet Indexfond Sverige
20% SPP Aktiefond Global A

10% iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) (IS04)
2,5% Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) (DBXG)
2,5% iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) (IBCL)

5% Spiltan Räntefond Sverige
5% SEB Korträntefond C EUR - Lux
5% SEB Korträntefond C USD - Lux

Nuvarande fördelning
29,6% WisdomTree Physical Gold (VZLD)
21,5% Nordnet Indexfond Sverige
20,6% SPP Aktiefond Global A

8,4% iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) (IS04)
3,3% Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) (DBXG)
2,7% iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) (IBCL)

5% Spiltan Räntefond Sverige
4,6% SEB Korträntefond C EUR - Lux
4,4% SEB Korträntefond C USD - Lux

Ombalansering
Som synes är det inga gigantiska skillnader mot målfördelningen vilket till stor del beror på att jag har fyllt på i portföljen kontinuerligt under året och då har försökt ta hänsyn till fördelningen vid varje köp.

Räntefonderna har inte presterat särskilt bra, jag ligger faktiskt minus på samtliga. IS04 är dock upp drygt +12% i år så i det fallet beror det på dålig tajming med köpen. Spiltan Räntefond Sverige har också gått mycket starkt sedan början på april.

Eftersom det är så små skillnader skulle man egentligen kanske kunna strunta i ombalanseringen men vad jag kommer göra nästa vecka är att sälja lite av Nordnet Indexfond Sverige och köpa lite mer av iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) (IS04) samt SEB Korträntefond C USD - Lux.

Översyn 
Sex olika räntefonder/ETF:er känns lite i mesta laget men jag har inte hittat något bättre sätt att få exponering mot både korta och (mycket) långa räntor i olika valutor.

Gulddelen är väl inte så mycket att säga om, det är en ETF men underliggande fysiskt guld. Eventuellt tar jag in en snarlik ETF (Xetra-Gold (4GLD)) till i portföljen.

Enligt teorin ska 20% består av "Total Stock Market" och 20% av "Small Cap Value". Som "small cap" har jag använt mig av Nordnets gratisfond som följer det svenska indexet OMXSBGI. Det bör fungera hyfsat, många svenska bolag är ju "småbolag" internationellt sätt... 

Från och med nu kommer jag dock dela upp det i: 
10% Nordnet Indexfond Sverige
10% AMF Aktiefond Småbolag

Svenska småbolag har historiskt presterat bättre än index, på bekostnad av större volatilitet. I en portfölj med bara 40% aktier bör det dock inte vara något problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar