tisdag 18 juni 2019

DNB Health Care



Jag tycker läkemedel och sjukvård är en intressant bransch av två anledningar.

Den första är att det är en ganska defensiv/ocyklisk bransch (läkemedel behövs även i lågkonjunktur) och den andra är att en åldrande befolkning är en av de tydligaste megatrenderna (enligt mig).

Jag har redan Johnson & Johnson och Novo Nordisk i portföljen men ett enkelt sätt att få lite bredare exponering är att köpa en läkemedelsfond.

En av de som gått bäst de senaste åren är DNB Health Care.


Förra året överpresterade den rejält mot index medans den hittills i år har underpresterat och "bara" är +12%. Det är också ganska stora svängningar i fonden så defensiv kan man kanske inte kalla den, även om den borde klara en börskrasch bättre än index.


Nästan 70% av innehaven återfinns i USA och det största innehavet, Johnson & Johnson, utgör nära 10% av fonden.

Eftersom det är en aktivt förvaltad fond så är avgiften som vanligt ganska hög, 1,75%. Jag tror dock att fonden har potential både som defensiv placering och att gå bättre än index och har nu börjat köpa in mig i fonden, än så länge motsvarande cirka 0,5% av portföljen.

En branschfond som denna kan man väl riskmässigt se som någonstans mellan enskilda aktier och breda indexfonder så de bör kanske inte utgöra mer än några procent av portföljen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar