lördag 30 mars 2019

2 månader med Dreams



För snart 2 månader sedan började jag använda appen Dreams för att testa om det gick att boosta sparandet lite extra.

Sammanfattningsvis så har det fungerat precis som utlovat, pengar har dragits automatiskt från mitt bankkonto och satts in i Dreamsfonden enligt de triggers jag har valt. De triggers jag har använt är "kalenderkaos" som sparar 10 kronor nästan varje dag och "mångalen" som sparar 100 kronor när det är fullmåne.

Detta har resulterat i 450 kronor extra sparande på lite under 2 månader.

För att få lite variation har jag nu bytt ut "kalenderkaos" mot "everest" och "tjuven". Everest sparar 10 kronor första veckan, 20 andra veckan osv upp till 520 kronor efter ett år. Får se hur länge den får vara påslagen. Tjuven är kanske den roligaste(?) triggern, den sparar slumpmässigt 1-200 kronor en slumpmässig dag i veckan.

Det här ser jag alltså som ett sparande utanför min vanliga sparkvot och kommer inte att räkna in Dreams i den. Rationellt är jag medveten om att det vore smartare att öka sitt vanliga aktie och fondsparande med några hundra. Men som sparare är vi inte alltid rationella vilket är hela poängen med Dreams, det handlar om mental bokföring och att lura sig själv att spara mer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar