söndag 3 februari 2019

Impact investing



Med Impact investing menas investeringar som inte bara ger avkastning utan som också också gör ett positivt avtryck på vår omvärld, t ex socialt eller miljömässigt.

Ibland talar man om Triple Bottom Line eller att investeringen ska bidra till tre "P" - People, Planet, Profit dvs den ska vara bra för människor och planet/miljö och dessutom ge avkastning.

Detta låter ju helt fantastiskt och låter något för bra för att vara sant brukar investerare dra öronen åt sig. Jag tänkte därför i detta inlägg kort gå igenom några av de alternativ som finns. Det ska sägas att jag ser risken som ganska hög i samtliga alternativ (högre än börsen) och betraktar dem som ett mellanting av välgörenhet och investering.

ETC EL - spara i solceller i Sverige


Ganska knapphändig information hos ETC EL, men det framgår i alla fall att man investerar i de solcellsparker som ETC  bygger i Sverige. I praktiken antar jag att det innebär att man lånar ut pengar till ETC som sedan kan köpa fler solceller.

Förutom den skrala informationen har jag två invändningar:
1. Avkastning/räntan är låg - 2%. Ingen insättningsgaranti eller liknande.
2. Är fler solceller i Sverige verkligen den bästa investeringen man kan göra för klimatet?

Better Globe - investera i träd

Detta har det skrivits så mycket negativt om att jag funderade på om jag skulle ta med det över huvud taget. Börjar man t ex skriva "Better Globe" på google är ett av förslagen "Better Globe pyradmidspel", det är väl en varningsklocka om något. Läs på noga och bilda dig en egen uppfattning alltså.

Affärsidén går i korta drag ut på att du investerar i plantering av träd i afrika. De första fem åren får du 0 i avkastning. År 5-19 får du mycket hög avkastning och efter 20 (!) år när trädet säljs får du insatt belopp x 10 (!). Pyramidspel eller ej så är 5 år för lång tid för mig att vänta på att investeringen ska ge något tillbaka. 20 år är en evighet, finns företaget ens kvar då?

Oikocredit - investera i mikrolån

Oikocredit erbjuder mikrolån i utvecklingsländer. Det här tycker jag ser ganska intressant ut, dessvärre är avkastningen/räntan endast 2% och har så varit sedan år 2000. Det är lågt i den lågräntemiljö vi har idag och extremt lågt om/när räntan höjs ytterligare. 

Pengar hos Oikocredit omfattas inte av insättningsgaranti eller liknande. Sedan starten 1975 har dock "Oikocredit aldrig underlåtit  att återinlösa en investering på begäran" enligt hemsidan.

Trine - investera i solceller i utvecklingsländer

Trine finansierar lån till företag som säljer solpaneler i utvecklingsländer. Trine är betydligt mer investeringsvänligt än ovanstående alternativ:

1. Minsta investering är 25 euro per lån, gör det lätt att sprida risken.
2. För Många lån är man garanterad av SIDA att få tillbaka en viss minimisumma, ofta runt 60%.
3. Avkastningen är vanligen mellan 6-8% + 2% om man går in med mer än 1000 euro. Investeringar på över 50 000 euro ger ytterligare cirka +2%.

Sammanfattning

Vinnare: Trine. Det är det enda alternativet jag hittat som jag tycker är tillräckligt bra för att själv investera i. Sedan december 2018 försöker jag sätta en mindre summa i varje nytt lån vilket hittills blivit fyra stycken. Inom kort kommer jag investera i lånet till Greenlight Planet som just nu erbjuds av Trine. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar