torsdag 31 januari 2019

Guldpriset över 1300

Guldpriset fortsätter stiga och passerade för några dagar sedan 1300 USD per troy ounce. Eller cirka 384 kronor per gram som vi säger i Sverige.

31,1 gram eller 1 troy ounce guld. Bild från libertysilver.se.
Guldpriset har stigit med cirka 8% de tre senaste månaderna:


Jag har tidigare skrivit ett inlägg om olika sätt att investera i guld. Eftersom jag är kund hos Avanza så har jag valt fonden Pacific Precious som idag utgör cirka 5% av portföljen. Är ganska nöjd med  den andelen men kan tänka mig att öka något.

Pacific Precious fungerar ungefär som det är tänkt, följer guldpriset hyfsat och går upp ner börsen går ner:





2 kommentarer:

  1. Du missade Kirkland gold i Kanada

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, guldgruvebolag har jag undvikit pga bolagsrisken men att köpa ett knippe guldgruvebolag kan väl också vara ett alternativ för att få exponering mot guld.

      Radera