lördag 26 september 2020

Att sälja på tradera

 


Då och då ser man rubriker så som "Svenskarna har prylar för 30 000 kronor på vinden" och liknande. Jag har aldrig riktigt känt igen mig i det, så mycket prylar har man väl inte?

I flera år har jag dock funderat på vad jag egentligen ska ha framförallt alla CD-skivor och filmer men även TV-spel som jag samlat på mig genom åren till. Jag har drygt 300 CD-skivor och över 100 DVD och TV-spel där merparten har stått orörda i över 10 år.

Det räcker ju med ett snittpris på några tior styck för att det ska bli en ansenlig summa av det.

Sedan början av augusti har jag därför äntligen tagit tag i det och börjat (försöka) sälja av delar av samlingarna på tradera. Från början var tanken att framförallt sälja CD och DVD vilket visade sig vara lättare sagt än gjort medans TV-spel går desto lättare att sälja.

Jag hade aldrig sålt något på tradera tidigare så nedan följer en liten guide. Kanske är bäst att tillägga att inlägget inte är sponsrat på något sätt.

Förberedelser

Spel, DVD osv skickas lämpligen i en bubbelpåse som kostar ungefär 5-10 kronor styck i inköp på Clas Ohlson och liknande butiker. Ska man bara sälja några stycken funkar väl det men i annat fall är att köpa ett 100-pack (eller mer) från t ex postorderpåse.se att rekommendera.

Jag köpte ett 100-pack i storleken 180x265mm vilket med moms och frakt gick på cirka 250 kronor. Storleken passar perfekt för 1 DVD/1 spel eller i nödfall 2. Två DVD lagda ovanpå varandra är också ungefär ett så tjockt paket man kan posta i en vanlig brevlåda.

Sedan behöver man frimärken för frakten, beställs kanske enklast från postnord. Fraktfritt vid köp över 300 kronor och brukar komma i brevlådan efter 2 dagar.

Den som inte postat något på några år får kanske en chock när man ser priserna, ett frimärke kostar nu för tiden 11 kronor. Så sent som 2017 var priset 7 kronor. Det här spelar egentligen inte så stor roll eftersom det normalt är köparen som får betala frakten. 

Dock ställer det till lite om man hade tänkt sig att sälja t ex CD-skivor för kanske 20 kronor styck. En CD/DVD + bubbelpåse väger precis över 100 gram och frankeras därmed med 4 frimärken. Totala priset för köparen blir alltså 64 kronor...

Skapa annons

Att skapa en annons går på några minuter när man har gjort det några gånger, man väljer vilka bilder man vill använda, skriver en kort text, väljer kategori och hur man vill få betalt osv. Finns också en bra funktion "lägg upp liknande" efter att man skapat en annons som sparar lite tid.

Som betalningsalternativ kan man som tur är välja Swish vilket ju är väldigt smidigt. Enligt min erfarenhet också det 9 av 10 väljer att betala med och de flesta samma kväll.

Avgifter

Om varan säljs tar tradera en avgift på 10% av beloppet, lägst 3 kronor och högst 200 kronor. Ingen avgift om den inte säljs. Man kan lägga upp 100 annonser per månad ut att extra avgifter tillkommer vilket väl är mer än tillräckligt för de flesta.

Prissättning

Är det en populär vara hävdar många att det bästa är att sätta 1 krona som utgångsbud för att få igång budgivningen och att detta ska leda till ett högre slutpris i slutändan. Det är mycket möjligt men det finns ju också en teoretisk risk att priset också slutar på 1 krona. 

Jag har sett CD-skivor (ej mina) sluta på just 1 krona vilket ju efter avgift innebär att säljaren har betalt 2 kronor för att bli av med den...

Men är det något som man vet med sig är lättsålt bör det som sagt fungera. Jag har inte vågat mig på det än utan brukar fega lite och sätta ungefär hälften av vad jag tror slutbudet kan bli, har fungerat bra hittills. Förvånansvärt många sätter också jämna tal så som 100 eller 200 som utgångsbud. Jag sätter alltid de psykologiskt mycket lägre 99 eller 199 😀. Funkar det i butiker borde det väl funka på tradera också...

Tidpunkt

Aktionen avslutas efter X dagar den tid man skapar annonsen, standardinställningen är 7 dagar vilket är det jag har använt. Lämpligen skapar man alltså annonsen på kvällen eftersom det är då de flesta är lediga. Söndag kväll sägs vara den ultimata sluttiden men jag har väl inte direkt märkt någon skillnad än så länge.

Vad som går att sälja

Allt går att sälja på tradera sägs det men nedan följer mina erfarenheter, från svårt till lätt:

DVD (jättesvårt)

Av naturliga skäl verkar inte DVD så hett längre. De som vill ha det fysiskt vill troligen ha sin samling i högre upplösning så som blu-ray eller 4K Ultra HD.

Har lyckats sälja 2 DVD för 19 kronor styck. Tänkte att frakten skulle vara ett problem så har testat med att sälja 2 stycken för 40 kronor + 44 i frakt. Har slutat med 0 bud även efter att ha startat om annonserna 2 -3 gånger.

CD-Skivor (svårt)

CD verkar också svårsålt. Antingen streamar man eller så vill man ha vinyl antar jag. Testade först med att lägga ut några hårdrocksskivor, 2 för 35 kronor, vilka blev sålda till utgångspriset efter några omstarter.

Tänkte att det kanske var för smalt så testade med inte helt okända Pink Floys The Wall och Beatles The White Album. Det gick något bättre (49 respektive 62 kronor) men känns väl ärligt talat knappt värt besväret.

Funderar på att behålla CD-skivorna ett decennium eller två till, de kanske ligger fel i tiden nu men kan möjligen bli samlarobjekt i framtiden? Antingen det eller helt värdelösa då.

TV-spel (lätt)

Nu till det lite roligare. Vid sidan av investeringar och ekonomi är TV-spel (eller som ungdomarna säger: gaming) ett av mina större intressen och jag har samlat på mig 100-150 stycken genom åren från NES från 80-talet till Playstation 4 (PS4). Numera köper jag det oftast i digital form av bekvämlighetsskäl.

Här har jag också lite bättre koll på värderingen och vad som funkar att sälja. Generellt kan man väl säja att det som ger pengar är antingen några månader gamla spel till PS4/Xbox eller också spel som är cirka 20 år eller äldre.

Nintendos GameCube börjar t ex bli till åren (lanserad 2001-2002) och det märks också på priserna. Populära titlar som Mario och Zelda säljs utan problem för 4-500 kronor.

Det som ligger mitt i mellan (t ex PS3) ger oftast inte lika bra betalt så de kan man kanske behålla 10 år till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar