måndag 6 maj 2019

Portföljuppdatering



Med ojämna mellanrum uppdaterar jag innehavens fördelning på portföljsidan och idag är en sådan dag. Det passar ganska bra då jag enligt min strategi försöker köpa regelbundet, sedan några år tillbaka blir det ett mindre köp varje måndag. Finns det likvider på kontot kan det sen bli fler köp under veckan men på måndagar är tanken att köpa för ungefär 1/4 av månadssparandet.

Dagens köp blev lite påfyllning i Resurs och i den utdelande ETF:en DBX GLBL DIV.

Senaste månaden har det blivit en del köp i Resurs men även i Nordea och SEB. I Nordea och SEB börjar jag bli nöjd med portföljandelen om cirka 2% vardera medans jag i Resurs kan tänka mig upp mot 3%.

Satsar också på att öka upp i de utdelande ETF:erna DBX GLBL DIV och DBX EUR DIV. Ökar även då och då i XACT Högutdelande men den är redan 12% av portföljen. På sikt vill jag minska ägandet i enskilda aktier. Med utdelande ETF:er får man ju det bästa av två världar, riskspridningen som i en fond men går lika snabbt att handla som en aktie och ger dessutom utdelning.





Bland fonderna har jag sålt hedgefonden Atlant Multi-Strategy och istället tagit in Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv vilket ser mycket intressant ut. Marknadsförs som blandfond/mixfond men beter sig mer som en hedgefond med skillnaden att man här får mer insyn i enskilda innehav än vad man brukar få i en hedgefond.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar