måndag 29 april 2019

Utdelning från ETF:erna #2



Jag har i tidigare inlägg skrivit om två ganska okända(?) ETF:er som går att handla på Avanza och som betalar kontant utdelning.

Den ena är DBX GLBL DIV 100 som innehåller 100 globala bolag med hög utdelning och den andra är DBX EUR DIV som innehåller 50 europeiska dito.

Som jag skrev i föregående inlägg så var utdelningsdagen 18/4 men av någon anledning dröjde det till 25/4 innan utdelningen kom in på mitt konto på Avanza. Jag skrev också att jag trodde att det skulle dras källskatt på utdelningen men så verkar inte vara fallet, inte mig emot 😀.

Jag tycker båda ETF:erna är ett utmärkt sätt att diversifiera och minska risken i portföljen. Jag håller XACT Högutdelande högre än dessa, mest för att jag har mer koll på de bolag som ingår där, men kan tänka mig att låta dessa utgöra en ganska stor andel av portföljen på sikt. Idag upptar varje ETF drygt 2,5% av portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar