onsdag 24 april 2019

Duni upp, Resurs ner



Rapportperioden är i full gång och idag rapporterade bland annat Duni och Resurs för Q1.

Duni rapporterar en ökad försäljning om 17% samtidigt som man har höjt priserna till följd av höjda massapriser. Just massapriserna är något som hållit tillbaka aktien den senaste tiden men nu ser det lite ljusare ut. Aktien stängde på +4,9%.

Jag har köpt Duni mellan 100-110 kronor de senaste månaderna och aktien har hittills haft en ganska tråkig utveckling. Med dagens stängning på 115,60 ser det äntligen lite bättre ut. Duni utgör strax under 3% av portföljen. Värderingen är ganska hög så jag köper inte mer på den här nivån men säljer inte heller.

För Resurs gick kursen åt motsatt håll, -5,21%. Det var som vanligt en bra(!) rapport från Resurs och som vanligt reagerade marknaden med att handla ner aktien. Det mesta ser bra ut i rapporten:

* Utlåningen till allmänheten ökade med 16%
* Intäkter ökade med 11%
* Resultatet ökade med 10%

Osv...

Kanske valde marknaden att ta fasta på att NBI-marginalen ("Rörelseintäkter exklusive segmentet Insurance i relation till genomsnittlig balans för utlåning till allmänhet" för den som undrar) var 9,6% vilket var något lägre än väntat, vad vet jag.

Mitt innehav i Resurs är bara runt 1% av portföljen och jag ökade idag. Under 60 kronor fyller jag gärna på mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar