tisdag 12 mars 2019

Testar Lysa

Lysande


Har varit sugen på att testa Lysa ett tag och nu har jag gjort slag i saken och öppnat ett konto där. Det gick mycket smidigt både att skapa konto och föra över en pengar med mobilt bankid.

Ett plus för att man inte behöver logga in på sin bank och föra över pengar utan kan göra det direkt på lysas sida. Fungerar för alla stora banker och några till. Finns även möjlighet att föra över med Swish.

Minsta belopp att föra över är 1 000 kronor vilket jag tycker Lysa kunde vara lite tydligare med, jag hade fått för mig att det var 10 000 och har därför dragit mig lite för att öppna ett konto. För att testa började jag nu med 1 000 kronor.

Lysa är en så kallad fondrobot där du väljer fördelning mellan aktier och räntor/obligationer och sedan sköter "roboten" allt ditt sparande. Dina pengar placeras i breda indexfonder och ränteinstrument i ett ISK och ombalanseras då och till vald fördelning. Avgifterna är mycket låga, fondavgifter och Lysas avgifter blir totalt max cirka 0,4%.

Man får svara på ett fåtal frågor när man öppnar konto och får sedan ett förslag på fördelning som givetvis kan ändras. Lite kul att jag fick förslaget 82/18, jag hade bestämt mig innan för 80/20 för att kunna jämföra hyfsat med min egen portfölj.

Fonderna man får i Lysa är mycket bra, aktiefonderna innehåller cirka 6000 bolag med global spridning.

Innehav för 1 000 kronor i Lysa enligt 80/20

Något annat som är bra är möjligheten till återkommande utbetalningar. Man kan välja att det ska betalas ut ett fast belopp eller ett procentuellt belopp varje månad alternativt sätta ett datum några år framåt i tiden när hela kontot ska vara utbetalt.

Det här är väl egentligen tänkt för de som har sparat ett tag och ska börja leva på pengar från lysakontot men fungerar ju faktiskt också som en egen utdelande globalfond om man vill. Bara att ställa in t ex 5% som årlig procent så kommer man få "utdelning" varje månad. När jag kommit upp i lite större belopp kommer jag kanske börja använda det.

Framöver kommer jag fördela sparandet mellan Avanza och Lysa men har inte bestämt fördelningen än, kan nog variera från månad till månad.

3 kommentarer:

  1. Lysa är riktigt smidigt med autogiro! Har en portfölj för resor (400kr/mån), en för eventuella framtida barn (200kr/mån) och en för konsumtion (200kr/mån). Kändes skönt att plocka ut pengarna inför skidresan nu, lägger man små summor varje månad märker man inte så mycket, men det blir pengar med tiden det också :-).

    Lysa ombalanserar också automatiskt efter vissa regler så att den håller fördelningen du har valt, går börsen ned så köper den mer aktierfonder för räntorna, och går börsen upp så säljer den aktierfonder och köper mer räntefonder, smidigt som tusan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp ombalanseringen är också ett stort plus 😊.

      Radera
  2. Jag har med lysa konto två st inför pensionspar ena portföljen dras det 200 kr mån för att ha (hållbar) medan sparar 1200 kr i månaden på den andra portföljen där jag har (Bred) .
    Riktigt nöjd är jag med lysa för har sparat på deras robot fond i ett år c.a

    SvaraRadera