lördag 2 mars 2024

Senaste köp



Multi Asset

Med förmodat sjunkande räntor börjar räntefonder se allt intressantare ut och jag har därför valt att öka ränteexponeringen något i portföljen. Jag hade 4% "över" och dessa kommer nu placeras i räntefonden Captor Iris Bond A.

Den ger exponering mot svenska räntor med mycket långa löptider på cirka 10-15 år. I teorin (och som det  brukar heta, "allt annat lika") bör alltså en sänkning av styrräntan med 1% medföra en uppgång för fonden på 10-15%.

Jag kunde också ha valt att bara skjuta in mer pengar i AMF Räntefond Mix men valde att komplettera med Captors fond pga de längre löptiderna.

Tänkt fördelning i portföljen med 50% aktier och 50% övrigt är numera så här:

Storebrand Global All Countries (40%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (5%)
PLUS Allabolag Sverige Index (5%)

Xetra-Gold (4GLD) (15%)
AMF Räntefond Mix (10%)
WisdomTree Physical Silver (VZLC) (5%)
Amundi Blbrg Equlwght Commdt ex-Agricl (10%)
Amundi Fds Volatil Wld A USD C (5%)
Captor Iris Bond A (4%)
BITCOIN XBT (1%) 

Av övriga innehav är det värt att notera att BITCOIN XBT stigit med cirka +50% i år och att bitcoin nu återigen närmar sig ATH. Jag är visserligen glad att jag har 1% exponering mot bitcoin men tänk om man hade vågat ha 10%...  

En krasch på -80% eller så lär väl dock komma även den här gången förr eller senare så det börjar väl bli dags att sälja av lite. 

Utdelningsfonden

Jag har länge haft som mål att ha minst 20% utdelande ETF:er i portföljen vilket nu har uppnåtts genom att sälja av ett antal innehav och placera i ETF:er istället. För närvarande är det faktiskt 25% som är placerat i ETF:er. Förutom att ha fyllt på i tidigare innehav har jag också köpt in dessa tre:

Franklin European Quality Dividend UCITS ETF
WisdomTree Emerging Markets Equity Income UCITS ETF
WisdomTree Emerging Markets SmallCap Dividend UCITS ETF

Den förstnämnda är en ETF med europeiska högutdelande bolag som bland annat Petrusko har skrivit om. Lite som en europeisk XACT Norden Högutdelande, kanske.

Övriga är inriktade på tillväxtmarknader och därmed länder så som Taiwan, Kina, Brasilien, Sydkorea och Indien. Att investera i tillväxtmarknader jämfört med övriga marknader har historiskt lett till lägre avkastning de flesta tidsperioder men någon gång vänder det väl 😏. Jag tycker en mindre exponering om max 5-10% av portföljen är ok och just nu ligger den på cirka 2%.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar