lördag 16 mars 2024

Pensionsöversikt

 


De flesta har nog (betydligt) mer pengar i sina olika pensionslösningar än i sitt privata sparande, trots det pratas det ganska lite om det när det kommer till investeringar.

En anledning kan förstås vara att det egentligen inte är särskilt mycket man behöver göra, förutom att välja en arbetsplats som betalar in till tjänstepensionen (vilket väl 90% eller så gör) och förstås gärna tjäna så mycket som möjligt och jobba så länge som möjligt.

Utöver det kan man se över sina fondval i PPM och i vissa fall i tjänstepensionen.

PPM

På grund av den höga fondrabatten i PPM är det i teorin en god idé att välja aktivt förvaltade fonder här och byta då och då. I praktiken visar det sig dock vara ganska svårt att slå index på detta sätt.

Jag har testat den strategin periodvis och det har gått bra vissa år och sämre andra, totalt är min utveckling ändå ungefär som index.

Sedan några år tillbaka är jag därför tillbaka i 100% AP7 aktiefond och lär väl så förbli.

Tjänstepension

Har man en traditionell försäkring och långt kvar till pensionen gör man här klokt i att byta till en fondförsäkring om möjligt. Om det går att göra över huvud taget beror på vilket avtal man tillhör, i mitt fall PA16 Avdelning 2. Enligt avtalet placeras varje månad:

2,5% av månadslönen i den valbara delen

2% av månadslönen i Kåpan tjänste

1,5% av månadslönen i Kåpan flex (nytt från 2024!)

De två sistnämnda är traditionella försäkringar vars innehåll inte går att påverka själv. Värt att notera är att det från och med i år alltså betalas in 1,5% extra varje månad jämfört med tidigare vilket med ränta på ränta kan göra ganska stor skillnad under ett yrkesliv.

De 2,5% som man kan styra över själv placerar jag sedan några år tillbaka hos AMF med följande fördelning:

70% AMF Aktiefond Global

10% AMF Aktiefond Sverige

10% AMF Aktiefond Småbolag

10% AMF Aktiefond Tillväxtmarknader

AMF har hittills på gott och ont erbjudit ett ganska skralt utbud som i princip bestått av ett tiotal av deras egna fonder. Blev därför något förvånad när de nyligen lade till följande fonder:

Handelsbanken Hälsovård Tema

Swedbank Robur Fastighet

Swedbank Robur Technology

Samtliga kostar 0,5% vilket är en ganska kraftig rabatt mot de cirka 1,3-1,5% de kostar på Avanza. Jag har ägt samtliga tidigare (tror jag) i egna portföljer tidigare och visst blir man lite sugen på att köpa t ex Swedbank Robur Technology med rabatt när man tittar på utvecklingen den senaste tiden.

Portföljen jag har idag på AMF tror jag dock är så pass bra att den i princip kan se ut så fram tills pension utan några ändringar vilket också är ganska skönt, så det blir troligen inga förändringar just nu. Möjligen efter nästa techkrasch 😏.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar