lördag 9 april 2022

Hur mycket pengar blir det egentligen?

 


KTM skrev under veckan om hur mycket kapital det skulle bli om han fortsatte spara till 65. Startkapitalet är cirka 2,5 miljoner och tiden 30 år vilket då med fortsatt sparande och en avkastning om 15% per år skulle bli hela 284 miljoner(!). Utan fortsatt sparande blir det 190 miljoner.

Med viss rätt blev det en del sura kommentarer om att det var orealistiskt med 15% i årlig avkastning och att man borde räkna på kanske 8% istället vilket jag väl kan hålla med om. Å andra sidan, om man verkligen lägger tiden på att själv välja ut enskilda aktier bör man väl också förvänta sig något över 8% som är det historiska snittet för en global indexfond. Men kanske inte så högt som 15% ändå. 

Enligt en annan kommentar blir det ändå 25,5 miljoner efter 30 år med 8% avkastning, och då med 0 i fortsatt månadssparande.

Eftersom mitt eget sparande framförallt är tänkt till pension tycker jag det här är lite extra intressant och det visar också på att det är lätt(?) att spara för mycket. 25, 190 eller 284 miljoner spelar liksom inte så stor roll för egen del, det är tillräckligt vilket som.

Jag är både några år äldre än KTM och har lite mindre kapital så mina siffror blir inte lika höga om jag räknar på vad det skulle bli fram till 65. Jag brukar vara försiktig med att skriva exakta siffror så är man väldigt intresserad av det får man väl försöka räkna ut det baklänges.

Jag brukar räkna med just 8% eftersom det sägs vara det historiska snittet. Eftersom jag inte ligger 100% i aktier kan det vara för högt och det finns också de som hävdar att eftersom vi har en lång börsuppgång bakom oss bör man också sänka förväntningarna på framtida avkastning. Jag tar därför med 5% i beräkningen också.

När det gäller månadssparande har jag de senaste åren sparat ganska mycket, kanske runt 40% av lönen. Nu när det börjar bli lite kapital känns det inte lika meningsfullt längre så jag jobbar på att försöka sänka det till cirka 20% 😉. Det råkar också vara ungefär den summan som numera går via autogiro till Lysa.

Således, förväntat kapital vid 65:

5% avkastning, 0% månadssparande: 4 600 000

5% avkastning, 20% månadssparande: 7 700 000

5% avkastning, 40% månadssparande: 10 700 000

8% avkastning, 0% månadssparande: 8 800 000

8% avkastning, 20% månadssparande: 13 400 000

8% avkastning, 40% månadssparande: 17 900 000

Inte lika höga siffror som för KTM som sagt och ganska stort spann men jag skulle nog vara ganska nöjd oavsett utfall. Att hålla kvar vid ett visst månadssparande är troligen ändå en god idé så har man lite marginal också. Eller ganska stor om jag ska vara ärlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar