lördag 12 juni 2021

Kryptot blev till sand


Från toppnotering på nära 65 000 USD i april har kursen för bitcoin de senaste veckorna fallit med drygt 50% till som lägst runt 30 000 USD och i skrivande stund till cirka 35 000 USD.

Exakt vad som orsakade fallet är som vanligt svårt att säga. En populär metod både för att förklara uppgång och nedgång i efterhand är att plotta ut tweets från Elon Musk på grafen och det stämmer ganska bra även denna gång.

Kursen fick nämligen rejäl fart efter att Elon Musk/Tesla gick ut med att de hade investerat 1,5 miljarder USD i bitcoin och att det skulle bli möjligt att betala sin Tesla med bitcoin.

Efter några månader ändrade sig Elon till att det inte längre ska gå att betala med bitcoin och hänvisar till den enorma energiåtgång mining och transaktioner bidrar till. Kursen kraschade strax efter det.

Extremt märkligt att ändra uppfattning om bitcoin på så kort tid, eventuella miljöeffekter kan man ju tycka att Tesla borde ha känt till sedan tidigare.

De faktiska miljöeffekterna är inte en helt lätt fråga att bedöma och beror som vanligt på vad man jämför med. Man har beräknat energiåtgången till cirka 110 Terrawatt per år eller ungefär lika mycket (eller lite) som Sverige förbrukar under ett år.

Ser man bitcoin som en leksak eller spekulationsbubbla är det här förstås ett jätteproblem men inte om man ser det som början till ett nytt finansiellt system. Själv ligger jag väl nånstans i mitten på den skalan.

Eftersom bitcoin ofta kallas för digitalt guld kanske man även kan jämföra med hur utvinning av riktigt guld påverkar miljön. Jag läser just nu Guld: dess dunkla glans som bland mycket annat tar upp den aspekten. Utan att gå in på några detaljer så kan man väl säga att bitcoin i jämförelse framstår som rena ESG-projektet.

Bitcoin är ett relativt nytt fenomen och är än så länge en väldigt liten marknad så stora svängningar i kursen lär vi nog få leva med ett bra tag till.

Mitt sätt att hantera det är att ha en väldigt liten del av totalt sparande (1-2%) i krypo vilket innebär att jag också säljer av när andelen börjar närma sig 2%:



Som synes har jag skalat av lite hela vägen upp. Det tog emot lite de sista gångerna när det inte verkade finnas någon hejd för hur högt kursen kunde gå och det kändes som att alla pratade om att den skulle till 500k men i slutändan blev det bra, i alla fall på kort sikt. Går kursen under 30 000 USD tänker jag börja fylla på så smått (jag tror faktiskt den redan har varit det men jag missade tillfället).

Jag försöker se på på bitcoin som att ta det 10x aktier. Går kursen på bitcoin ner 15% är det som att en aktie går ner 1,5%, inget ovanligt och behöver inte ha någon särskild anledning. Därför vill jag inte ha mer än några få procent i bitcoin, det blir för stora svängningar.

En mycket försiktig inställning alltså, det finns gott om de som är betydligt mer aggressiva. T ex uppger en av programledarna för bitcoinpodden att han om jag förstår det rätt lägger alla sina pengar i bitcoin, för att han "litar mer på det systemet än fiatsystemet".

Mårten Andersson i podden "Dom kallar oss krypto" säger sig vara förvånad över den stora nedgången - "jag trodde faktiskt inte det skulle kunna hända nu när så många stora institutioner har investerat".

Ovanstående får mig att tänka på följande citat (minns dessvärre inte av vem och möjligen felciterat):

"Det farligaste är inte det man inte vet. Det farligaste är när det man vet är helt sant visar sig inte vara det." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar