måndag 7 oktober 2019

Recension: Bli rik långsamt!



Jag har läst boken "Bli rik långsamt!" och här kommer mina tankar om den.

Allmänt
Boken vänder sig framförallt till de med låga förkunskaper även om jag tror att mer avancerade sparare också kan få ut något av den (mer om det senare). Den beskrivs som en handbok i privatekonomi och består av tre delar - minska dina utgifter, öka dina inkomster samt spara och investera.

Den röda tråden genom boken är att det inte är så svårt att bli rik (långsamt) om man vill. Håll koll på utgifterna, försök höja dina inkomster och använd mikroöverföringar (gärna via appar) så ofta du kan så kommer du bli rik.

Det är därmed en mycket positiv bild som målas upp - bor man i Sverige har man tillgång ett socialt skyddsnät och gratis utbildning och bör därmed klara av att spara 10-20% av sin lön, om man vill. Det här håller jag förstås med om i stort men det kan säkert provocera vissa.

Boken är mycket lättläst vilket är en fördel då jag antar att den delvis vänder sig till ungdomar.

1. Minska dina utgifter
Behandlar bland annat ränta-på-ränta effekten och introducerar 8-regeln som helt enkelt innebär att en investering på börsen förväntas öka med 8 gånger under 30 år. Förespråkar mikroöverföringar så ofta som möjligt, om man t ex avstår från att köpa kaffe eller godis kan man sätta in de pengarna direkt på ett sparkonto/investeringskonto istället.

Övriga tips handlar bland annat om hur man gör en budget, vikten av att pruta och varför man ska undvika (de flesta) försäkringar samt spel och dobbel.

Ett bra avsnitt för att få rätt "ekonomiskt tänk" eller bli "money smart" som boken kallar det.

2. Öka inkomsterna
Det här avsnittet tycker jag är lite svagare men det beror framförallt på att jag tror sparkvoten är betydligt viktigare för att bli rik. Men tycker man hög lön är viktigt finns här en del tips om hur man höjer sin lön (pro tip: byt jobb ofta!), skaffar sig extraknäck eller blir egenföretagare.

3. Spara och investera
Boken slutar där många andra ekonomiböcker börjar, dvs hur man rent praktiskt sparar och investerar. Sparande i aktiefonder med diversifiering på olika marknader och inom olika branscher rekommenderas framför att välja enskilda aktier.

Obligationer/räntefonder tycker jag är svårare att förstå och förklara än aktiefonder men jag måste säga att boken lyckas bra med det. I normalfallet avråds man dock från räntefonder.

Det finns även ett bra och lite annorlunda kapitel om investeringar i guld, konst mm utan att ta ställning vare sig för eller emot.

Jag är ingen förespråkare av att man ska låna pengar men jag tycker författarna tar det ett steg för långt när de rekommenderar att man ska amortera ner bostadslånet till 0. Psykologiskt kan det nog kännas bra vilket väl inte ska underskattas men i dagsläget väljer man mellan att amortera på ett lån med kanske 1,7% ränta eller att investera till en förväntad avkastning om kanske 8%.

Överlag dock en bra introduktion till olika sätt att spara och investera på.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis tycker jag boken lyckas täckta in många olika områden och den gör det på ett enkelt sätt. Den kan absolut rekommenderas till den som vill komma igång med sitt sparande.

Mina egna reflektioner
Jag tillhör väl egentligen inte riktigt målgruppen för boken men jag tycker ändå att jag fått med mig vissa saker:

1. Kraften i ränta-på-ränta. Ibland tror jag att jag har förstått det men så ser man något nytt exempel och blir ändå förvånad över hur mycket det faktiskt blir över tid. För egen del innebär det att jag egentligen skulle kunna spara betydligt mindre än vad jag gör idag.

2. Egentligen borde man kanske bara ha fonder. Att bara ha fonder minskar risken i portföljen då det tar bort bolagsrisken. I huvudportföljen har jag idag drygt hälften enskilda aktier och resten fonder och ärligt talat är det svårt att rationellt försvara att ha så mycket enskilda aktier. Det skulle väl vara för utdelningen då, även om det är mer av en psykologisk effekt. Utdelande ETF:er kan vara en gyllene medelväg.

3. Alternativa investeringar. Alternativa investeringar så som konst eller årgångsvin nämns med några meningar i boken men var ändå något som fastnade. Tydligen har konst i snitt avkastat 2% per år och årgångsvin 3,7%. Jag gillar ju diversifiering så att investera i konst kanske vore något? Förutom att det (förhoppningsvis) ökar i värde är det ju också trevligt att titta på under tiden.

1 kommentar:

  1. Till vem det kan beröra, jag uppskattade verkligen hur The Great Dr Sunny använde sin intuitiva vägledning, krafter och färdigheter som livscoach och sin empati för att föra tillbaka min själsfrände till mig. För 100 procent gratis riktiga synska, rådgivare för att ta tillbaka ditt ex och lösa alla dina vanliga problem eller krämpor. min partner lämnade mig på grund av oändliga bråk och gräl och jag var förkrossad i månader och fick tillbaka min lycka när jag kontaktade henne. Den enda Dr Sunny The Great är den enda som kan hjälpa dig. Han löste mitt problem åt mig. Han tog tillbaka mitt ex inom 48 timmar efter samråd och kärleken och tillgivenheten var tillbaka på plats och förstärktes. Kontakta Great Dr Sunnys e-post: drsunnydsolution1@gmail.com Du kan också Whatsappa honom på +2348082943805 .

    SvaraRadera