fredag 19 april 2019

Trine och avgifterna


I december 2018  började jag investera en mindre summa i varje nytt lån som dyker upp på Trine, i de första lånen satte jag lite mer men har nu landat i 50 euro i varje nytt lån. Totalt är det hittills 1100 euro utspritt över tio lån och sju olika företag.


tidigare inlägg har jag skrivit mer om investeringar i Trine och vilka risker som finns.

Något jag inte skrivit om är vilka avgifter som kan tillkomma på den genomsnittliga avkastningen som enligt Trine är 6%.

Den första är ganska självklar men kan vara lätt att glömma bort, nämligen skatten.

Trine rapporterar in alla ränteinkomster till skatteverket som sedan som brukligt beskattas med 30%. Det här gäller ju för ränteinkomster oavsett om man fått de från Trine, sparkonto eller t ex Lendify men kan ändå vara värt att nämna.

Efter skatt har de 6 procenten krympt till 4,2%.

Nästa avgift är det eventuella valutapåslag som banken tar ut om man betalar sin investering med kort. Mitt kort är t ex kopplat till Danske Bank som tar hela 1,75% i avgift eftersom lånet betalas i euro. Efter detta blir det då i mitt fall bara kvar 2,45%, inte mycket till avkastning. Med lite mental bokföring kan man kanske bortse från det och tänka att det jämnar ut sig över tiden eftersom valutakurser går upp och ner men i realiteten är det ändå en förlorad avkastning på 1,75%.

Som tur är finns det en enkel lösning på problemet och det är att skaffa ett kort med 0 i avgift och 0% valutapåslag. Detta kan man kolla upp på t ex Kortio (affiliatelänk). De jag hittar just nu är Klarna och Revolut Standard. Av ren lathet har jag inte skaffat något av korten än men kommer göra det inom kort 😃 .

Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.





2 kommentarer:

  1. Spännande!
    Jag gillar alternativa investeringsmöjligheter men har än så länge enbart testat Tessin, Lendify och Kameo :) Vet att Rikatillsammans nyligen gjorde ett spännande avsnitt om Trine som jag lyssnade på när jag bilade till Uppsala.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Kör själv Trine, håller med om att avkastningen är väldigt låg men det är i min "alternativa placeringar" pott där det känns bra att investera för en god sak. Satte in pengar via mitt Klarna kort såklart :)
    Mvh sparprofilen.blogspot.com

    SvaraRadera