onsdag 16 januari 2019

Investerat i Trine

I december 2018 började jag investera i Trine. Tanken är att sätta en liten summa i alla lån som lanseras. Minsta investering är 25 euro och under 2018 lanserades 26 lån så bör inte bli några problem.

För att kort försöka förklara vad Trine gör så handlar det om att finansiera lån till företag som säljer solpaneler i utvecklingsländer. Risken får väl anses som ganska hög men vad jag vet har alla lån hittills betalats tillbaka enligt plan. Att sätta en liten summa i alla lån minskar också risken.

För många lån är man också garanterad av SIDA att få tillbaka en viss minimisumma, ofta runt 60%.

Avkastningen är vanligen mellan 6-8% + 2% om man går in med mer än 1000 euro.

Dagens investering blev SolarHome 2 i Myanmar med en förväntad ränta om 6,25% över 30 månader. Något att tänka på är att de flesta lån är amorterande så det blir inga 6,25%/år pga att lånet amorteras och man får ju givetvis bara ränta på den del som ännu inte är återbetald...

Så här ser det t ex ut om man sätter in 100 euro i SolarHome 2:


Strax under 10% på 30 månader alltså, eller cirka 3,9%/år. Minus skatt på 30% förstås. Och eftersom lånet handlas i euro kan det tillkomma avgifter för köp via din bank... vill man tjäna pengar finns det med andra ord bättre investeringar 😄. Jag väljer att se det som ett mellanting av investering och välgörenhet och betraktar det än så länge inte som en del av portföljen.

Som utdelningsinvesterare gillar jag dock nedanstående bild, jag har investerat i fyra lån och kommer få utdelning återbetalning varje månad:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar