lördag 15 januari 2022

Pinwheel Portfolio och andra sätt att sänka risken

 


Trots att jag sparar på lång sikt får jag då och då för mig att det kanske vore bra att sänka risken lite, oftast efter en lång tids uppgång och/eller när det börjar skaka lite på marknaden.

Jag upplever att det är ganska vanligt i USA att man har en portfölj som inte bara innehåller ett tillgångsslag (aktier) men av någon anledning ganska ovanligt i Sverige.

För inspiration kan man besöka t ex Portfoliocharts. En portfölj som fått ganska mycket uppmärksamhet är Golden Butterfly som är framtagen av skaparen till Portfoliocharts och består av 40% aktier, 40% räntor och 20% guld.

Ett problem med många av portföljerna på Portfoliocharts tycker jag är att de flesta innehåller så mycket räntor. Till slut hittade jag en portfölj som bara innehåller 15% räntor och som även den är skapad av mannen bakom Portfoliocharts - Pinwheel Portfolio.

Den består av följande tillgångsslag:

15% Total Stock Market
10% Small Cap Value
15% International Stocks
10% Emerging Markets
15% Intermediate Bonds
10% Cash
15% REITs
10% Gold

Teorin bakom är att man utgår från de delar som brukar utgöra de flesta (amerikanska) portföljer - aktier, obligationer med medellång löptid och fastigheter/REITs. Sedan har man kompletterat det med två tillgångsslag för att öka risken (tillväxtmarknader och småbolag) och två för att minska den (kontanter och guld).

Sammantaget får man 65% aktier (varav 15% fastigheter/REITs), 15% räntor, 10% kontanter (sparkonto) och 10% guld. En "lagom" aggressiv portfölj skulle man kanske kunna säga, högre risk än t ex Golden Butterfly men också mycket lägre än att ha 100% aktier. 

Att ha med sparkonto i en portfölj är minst sagt ovanligt men som ränteläget är nu skulle jag nog tom kunna tänka mig att byta ut medellånga räntor mot det. Räntefonder ger kanske 1-2% per år men har en möjlig nedsida på några procent också. Sparkonto på Lunar ger efter skatt 0,74% och har ingen nedsida så länge man ligger under insättningsgarantin om 1 050 000.

En något förenklad (och försvenskad) variant skulle kunna se ut så här:

40% SPP Aktiefond Global
10% AMF Aktiefond Småbolag
7,5% Plus Fastigheter Sverige Index
7,5% UB Global REIT A
10% Sparkonto
15% AMF Räntefond Lång (alternativt sparkonto)
10% Xetra-Gold ETC

SPP:s fond innehåller redan tillväxtmarknader så för att förenkla lite bör man kunna välja den istället för massa olika index.

REITs är lite klurigt att investera i men jag hittar i alla fall en fond (UB Global REIT A) som till största delen ska bestå av REITs. Dock ganska dyr på Avanza (1,57%), billigare på Fondo (0,87%).

Trots namnet är löptiden i AMF Räntefond Lång mer åt det "medellånga" hållet, betydligt under de 10 år som är gränsen för "Intermediate Bonds". I dagsläget ser dock som sagt ett sparkonto ganska attraktivt ut som alternativ. Eller varför inte föra över 5% till guld istället så det blir 20% sparkonto och 15% guld.

Sammanfattningsvis tycker jag det här var en intressant portfölj att utgå från för den som söker lite lägre risk. Jag kör ju en egen Multi Asset-variant som jag för tillfället är ganska nöjd med och nog inte kommer ändra något på just nu.

Efter mycket funderade på om jag skulle lägga till räntor också har jag kommit fram till att det nog faktiskt får bli sparkonto istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar